Vanaf 1 januari 2023 worden cliëntervaringen in de geboortezorg op een nieuwe, betere manier gemeten.
We gaan met de Patient Reported Experience Measure (PREM) Geboortezorg aan de slag. Daarmee kunnen alle zorgverleners feedback van de cliënt krijgen over de geboden zorg. De zorgverleners kunnen van deze ervaringen leren en zo (de kwaliteit van) hun zorg verbeteren.
De partijen in de geboortezorg hebben samen een landelijke vragenlijst ontwikkeld, de Patient Reported Experience Measure, ofwel de PREM Geboortezorg. We bieden deze vragenlijst aan elke kraamvrouw, die een levensvatbare baby heeft gekregen, aan. Het is een korte vragenlijst over wat belangrijk is voor de kraamvrouw (de cliënt) en zinvol voor de zorgverlener. We stellen vragen over de ervaringen met de zorg, voor elk van de organisaties waarvan door de cliënt zorg is ontvangen: de verloskundigenpraktijk, het ziekenhuis en de kraamzorgorganisatie.
Je ontvangt van ons binnenkort een nieuwsbrief met meer informatie hierover.
Wil je alvast meer lezen over de PREM? Kijk dan hier; https://www.kennisnetgeboortezorg.nl/prem-geboortezorg/