Baringspijn en pijnbestrijding

Baringspijn

Baringspijn, wat is dat eigenlijk?
Waardoor wordt baringspijn veroorzaakt?

Tijdens de ontsluiting wordt de pijn veroorzaakt doordat het onderste gedeelte van de baarmoeder en de baarmoedermond uitgerekt worden. Daarnaast drukt het hoofdje van de baby op bepaalde zenuwen. Hierdoor kan de pijn gevoeld worden in de buik, de rug, de benen, de vagina, het perineum en bij het rectum. Door het soort zenuwen waardoor de pijnprikkels worden doorgegeven is dit een vage, onscherpe pijn. Tijdens de uitdrijving wordt de pijn veroorzaakt door uitrekking van het geboortekanaal en het perineum. De pijnprikkels worden nu door een ander soort pijnzenuw doorgegeven, waardoor dit een scherpe en gelokaliseerde pijn is.

Wat is het nut van baringspijn?
Op een rijtje;

• pijn is een signaal en heeft een waarschuwend karakter; je voelt dat je baby gaat komen, je zoekt een veilige plek en hulp
  • pijn heeft een dwingend karakter; het zorgt ervoor dat je gedrag veranderd, je past je aan; je zoekt naar de juiste houding, je bent gericht op wat er gebeurt in je lichaam
  • pijn is een emotie en is dus beïnvloedbaar; pijn verergert door angst, maar verminderd door afleiding en een positieve instelling
  • een goed functionerend pijnsysteem speelt een rol bij het signaleren van de voortgang, knelpunten en complicaties tijdens de baring
  • door de verschillende soorten pijn kan je voelen wat er gebeurt; bijvoorbeeld wel of geen persdrang
  • baringspijn lokt empathie en ondersteuning uit
  • baringspijn zorgt voor het vrijkomen van een scala aan hormonen en stoffen die zorgen voor o.a. de voortgang van de bevalling, verhoogt de motivatie/prestatie, zorgt voor een betere hechting aan je kind en het goed op gang komen van de borstvoeding.

Pijn is dus functioneel, ook tijdens je bevalling!

Waardoor wordt pijn positief of negatief beïnvloedt?
 Pijn wordt zowel positief als negatief beïnvloedt door een heel aantal factoren. Culturele, contextuele en psychologische factoren.

We bedoelen hiermee het volgende;

• je hebt perceptie van pijn; je voelt pijn en kunt bijvoorbeeld aangeven of de pijn intens is, bijvoorbeeld een 8 of 9 op een schaal van 1 tot 10.
  • je hebt emotie van pijn; het voelt verschrikkelijk of een beetje onaangenaam
  • je hebt cognitie van pijn; je denkt “kom op, het hoort erbij” of “nog eventjes volhouden, dan heb ik m’n kind in m’n armen”

Het blijkt dat juist die laatste 2 factoren; hoe je het ervaart en hoe je over de pijn denkt, voor een groot deel de eerste factor; hoe intens de pijn voelt, beïnvloeden. Dit betekent dus dat je door niet positief in je bevalling te staan of bang te zijn voor de pijn ipv het zien als een uitdaging en topsport of prestatie, je de pijn als veel heviger ervaart.

Het maakt dus veel uit hoe je denkt over je baringspijn. Als je doemdenkt, kun je minder goed omgaan met de pijn.

Hoe ga je nu praktisch om met pijn?
Het is heel normaal als je de bevalling spannend vindt, en misschien wel opziet tegen de pijn, of gewoon het onbekende. Je weet tenslotte niet wat je te wachten staat, zeker niet als het je eerste bevalling is. Soms vind je het spannend omdat je juist wel weet wat je te wachten staat en je je vorige bevalling misschien niet zo positief hebt ervaren. Als je weet wat er in je lichaam gebeurt en moet gebeuren, kan het je helpen om minder angstig tegenover de bevalling staan en hierdoor de kans te vergroten dat je de pijn aan kunt. Kennis is macht! Lees veel en praat over je angsten of zorgen met je partner, ons of met anderen. Dit is zeker belangrijk als je niet goed terugkijkt op een eerdere bevalling of andere negatieve ervaringen hebt met pijn.

In het artikel “de ontsluiting” vind je praktische informatie om op een natuurlijke manier om te gaan met de pijn en de weeën goed door te komen.

Pijnbestrijding

Wat kun je doen om de pijn te verlichten of wat als het niet meer gaat? Zoals je al eerder hebt kunnen lezen is pijn functioneel, maar toch kun je een hoop doen om de pijn te verlichten. Ook zijn er methoden om de pijn te bestrijden met wat sterkere middelen. De 2 grote groepen methoden beschrijven we hieronder.

Niet medicamenteuze, natuurlijke manieren om de pijn te verlichten en dus zonder risico voor jou of de baby:

• Ontspanningsoefeningen
  • Ademhalingsoefeningen
  • Positieve verhalen en geloof in jezelf
  • Positieve maar wel reële verwachtingen.
  • Warmte: kruik, sokken, douche, bad
  • Massage/wrijven helpt
  • Gerust stellen
  • Blijven bewegen (je hebt een minder goede doorbloeding bij rugligging)
  • TENS: De geboorteTENS is een apparaatje wat je zelf kunt bedienen en wat de aanmaak van lichaamseigen endorfine stimuleert. Op je rug plak je 4 electroden. Tussen de weeën door gebruik je de Burst modus, dit geeft een prettige tinteling in de rug. Tijdens de wee gebruik je de Boost modus voor extra stimulatie van endorfine. Geef van te voren aan of je gebruikt wilt maken van de geboorte TENS. Je kan deze huren via de praktijk, kosten zijn €15,00 (dit zijn de kosten van de plakkers die de pulsen doorgeven en slechts eenmalig te gebruiken zijn). Dit werkt vooral bij rugweeën.
  • Steriel waterinjecties: dit zijn injecties met steriel water die op de plek van injectie een korte pijn veroorzaken waardoor de pijnprikkel van de weeën tijdelijk niet goed doorkomt en zo eigenlijk afleidt van de pijn. Dit werkt vooral bij rugweeën, niet zo goed bij buikweeën.

Kijk hier voor meer informatie en handige tips over natuurlijke en risicoloze manieren om om te gaan met de pijn.

Medicamenteuze pijnbestrijding en met risico’s voor jou en de baby.
Dit is alleen mogelijk in het ziekenhuis. De volgende middelen zijn mogelijk:

• Epidurale Analgesie (ruggenprik); Dit is de enige pijnbestrijding die de pijn, in 95% van de gevallen, volledig wegneemt.
  • Pethidine; Een vorm van morfine waar je wat suf van kunt worden.
  • Remifentanil; Een infuus met een pomp met de morfine-achtige stof zodat je zelf de toediening in de hand hebt tijdens de weeën. Ook van dit middel kun je suf worden, waardoor je later gedeeltes van de bevalling maar vaag kunt herinneren.

Deze manier van pijnbestrijding hebben helaas ook een aantal nadelen en zelfs risico’s voor jou en de baby. Kijk hier voor uitgebreide informatie over de voor-, nadelen en risico’s van deze methoden.

Ben je zwanger, of wil je graag zwanger worden?
Wij staan je graag bij met advies!

Contact opnemen